Innehållsförteckning

1. ▼Köpinformation
2. ▼Priser och betalsätt
3. ▼Leveransinformation
4. ▼Transportskador och felexpediering
5. ▼Garanti och reklamation
6. ▼Ångerrätt och öppet köp
7. ▼Miljö
8. ▼Personuppgifter
9. ▼Kontakt och övrig information

1. Köpinformation

Vid beställning ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress som angetts vid beställningstillfället.
Beställda produkter förblir Area81 Solutions ABs egendom till dess de till fullo är betalda.

Om du upptäcker felaktigheter på din order är det viktigt att du omgående kontaktar oss för att ändra din order. Eventuella ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Klarna Checkout
Direktbanksbetalning
Kortbetalning
Delbetalning
Faktura Företag

3. Leveransinformation

Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar till ditt ombud. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid.

Du finner information kring aktuell lagerstatus för varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på
hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr kommer vi dra av 195 kr på din återbetalning, för ej utlösta paket med att varuvärde över 500 kr kommer vi dra av 395 kr på din återbetalning för att täcka uppkomma kostnader. Om du har valt att betala med någon av våra kreditlösningar via Resurs Bank kommer ovan belopp finnas kvar på din faktura/delbetalning beroende på varuvärdet av din order. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

Om du bor på en lantbrevbärarlinje och har valt hemleverans kommer Posten lämna en avi i din brevlåda. Därefter ska du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för
utkörning av din beställning. Vänligen observera att leveranstiden blir några dagar längre vid lantbrevbärarlinje.

* För leveranser norr om postnummerområde 82 (Östersundsregionen), samt öar utan broförbindelse, förlängs leveranstiden med en arbetsdag.

Vi erbjuder följande fraktsätt:

Brev / Varubrev
Leverans till ombud
Hempaket
Företagspaket

4. Transportskador och felexpediering

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till oss. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3* dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören skall kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som
kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla snarast möjligt till oss. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

*Obs, detta skall ej förväxlas med den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år. Mer om detta kan ni läsa  under 5. Garanti och reklamation.

Force Majeure

Area81 Solutions AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel
eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Area81 Solutions AB fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

5. Garanti och reklamation

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. För datorprodukter, telefoni, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier* och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Produktgarantin för LCD-skärmar ges med förbehåll för pixelfel. Vid pixelfel hänvisar vi till tillverkarens pixelgaranti, vilka skiljer sig från produkt till produkt.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka produkten. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi eller serviceverkstaden rätt att
debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Garantin vi som återförsäljare lämnar är dock en större trygghet för dig som kund. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se.
I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. Vid godkänt ärende inom reklamationen ersätter vi dig kostnader som uppkommit i ärendet såsom eventuell fraktkostnad.
Vi rekommenderar dig alltid att kontakta oss innan du returnerar en produkt till oss för att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt. Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom reparation, prisavdrag, omleverans eller hävning av köp. Vi håller alltid en dialog med dig som kund under ärendets gång för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss.

*Garantitiden för batterier är 6 månader om inget annat anges i produktmanualen.

OBS! Reklamationsrätten avser enbart köp som görs som privatperson och ej företagsköp.

Teknisk support
För teknisk support har Area81 Solutions AB rätt att hänvisa kund till tredjepartföretag betalsupport eller till respektive produkttillverkare. Observera att supporten kan vara på
engelska för vissa tillverkare och endast via kontakt via e-mail eller hemsida.

6. Ångerrätt och Öppet köp

När du handlar av oss får du alltid minst 30 dagars ångerrätt (öppet köp). 

Vad är en produktförpackning?
Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Skicka sedan varan till vår returadress nedan. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper
produkten att ligga stadigt under transporten. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick. Area81 Solutions AB avstår från att göra ett sådant
avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Hur returnerar jag min vara?
Fyll i din returblankett som finns som länk i mailet med Leveransbesked du fick när vi skickade din beställning.
Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finner du på returblanketten. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och eventuell fraktkostnad från oss till dig kommer att återbetalas.
Använd en frakttjänst som erbjuder utkörning till vår returadress. Area81 Solutions AB kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud eller mot postförskott.

Returadress

Area81 Solutions AB
Gösta Berlings väg 57
691 38 KARLSKOGA

Undantag från ångerrätten.

  • Ångerrätten upphör att gälla om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke. Exempel på detta är abonnemang för till exempel telefoni, internet eller digital-TV. Köp som är operatör-subventionerat kan endast ångras i sin helhet (d.v.s. ångerrätten rör både tjänsten och den/de artiklar som ingick i
    erbjudandet vid köptillfället).
  • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits.
  • Företag har ångerrätt i 10 dagar vid obruten förpackning.

Återbetalning/Kreditering
En återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet, vilket normalt sker inom 10 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Återbetalning kan enbart ske till samma kort som användes vid köptillfället och enbart till kort som är utfärdade i Sverige och till svenska bankkonton.
Om du valt faktura som betalsätt och redan hunnit betala in beloppet, vänligen kontakta Klarna för återbetalning.

Programvara
Kund erhåller ingen annan rätt än vad som medföljer av de licenser eller särskilda villkor som kommer med respektive programvara. Programvaran får endast användas i enlighet med villkoren i medföljande licensvillkor.

7. Miljö

Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater oavsett var du köpt dem. Detta görs hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet.
För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se.

8. Personuppgifter

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är Area81 Solutions AB som är ett svenskt bolag registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer 559099-5550 och har sitt säte i Karlskoga. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy. Du kan självfallet även kontakta oss på info@area81.se om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter.

9. Kontakt och övrig information

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är
tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Lagen om alternativ tvistlösning gör det även möjligt att, utöver Allmänna Reklamationsnämnden, vända sig till EU:s gemensamma tvistlösningssida där du som konsument kan skicka in klagomål och enas om en lösning med näringsidkaren
http://ec.europa.eu/odr.

Länkar på totalwork.se möjliggör att du också lämnar denna server. De länkade webbplatserna kontrolleras inte av Area81 Solutions AB och Area81 Solutions AB bär således inget som helst ansvar för innehållet på dessa webbplatser.

Vårt kontor är beläget i Karlskoga på följande adress:

Area81 Solutions AB
Gösta Berlings väg 57
691 38 KARLSKOGA

Ange rabattkod Baseus25 för 25% rabatt på alla Baseus produkter. Erbjudandet gäller till 30/11 2020.